Η ΑΓΙΑ ΑΡΓΥΡΗ ΠΙΣΤΗ ΣΤΟ ΓΑΜO της Μαριλένας Φωκά

                                            ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

 

γράφει η Μαριλένα Φωκά

 

                              Η ΑΓΙΑ ΑΡΓΥΡΗ ΚΑΙ Η ΠΙΣΤΗ ΣΤΟ ΓΑΜΟ

Η  Αγία Αργυρή  είναι μια σπουδαία μάρτυρας της εκκλησίας μας. Μαρτύρησε για την αγάπη του Κυρίου μας και έμεινε πιστή στο Χριστιανικό γάμο της για 17 ολόκληρα χρόνια . Χρόνια όμως που δεν πέρασε ειρηνικά με τον σύζυγό της αλλά έγκλειστη  στη φυλακή, με ξυλοδαρμούς, κακουχίες, ταπεινώσεις  ώσπου παρέδωσε το Άγιο Πνεύμα της.  Με το νυφικό της ακόμα την πήραν  από την εκκλησία και την έσυραν σε δικαστήρια με άδικη κατηγορία γιατί δεν ενέδωσε στο έρωτα ενός μουσουλμάνου και αντί γι αυτόν παντρεύτηκε ένα χριστιανόπουλο. Η Αγία Αργυρή στην αγιογραφία απεικονίζεται με τα στέφανα του γάμου στα χέρια της κάτι που έγινε γνωστό μετά από το όραμα κάποιου πιστού που η ίδια  Αγία του είπε «όταν θα κάνετε την εικόνα μου θέλω να κρατάω και δυο στέφανα γάμου στα χέρια μου» Έτσι αποτυπώνεται πλέον η Αγία Αργυρή και πολλά ζευγάρια της αφιερώνουν τα στέφανά τους. Είναι η προστάτις του γάμου μαζί με την Αγία Θωμαίδα στην οποία θα αναφερθούμε  σε άλλο κείμενο που είναι το καταφύγιο των κακοποιημένων γυναικών. Η Αγία Αργυρή είναι, η ελπίδα όλων των γάμων που αντιμετωπίζουν ένα πρόβλημα  αλλά και ο φύλακας άγγελος των ευτυχισμένων ζευγαριών. Για την Αγία Αργυρή η προστάτις του γάμου ο επιφανής ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς  έγραψε « με στερεότητα διαπραγμάτευσης  και αβρότητα απέναντι στη θεματολογία  η αγιογράφος Μαριλένα Φωκά παρεμβαίνει  ευρηματικά στην διάρθρωση της άρτιας  απόδοσης της Αγίας Αργυρής. Η κατασκευαστική  οντότητα της και η ασίγαστη φλόγα της για την πίστη προβάλει τον ευαίσθητο ψυχισμό του λατρευτικού προσώπου που προστάτευε το μυστήριο του γάμου θέτοντας  με παρατακτική οργάνωση στην εικόνα το μεγαλείο της ψυχής της. Τα συγκροτημένα ιδεογράμματα της καθώς ισορροπούν εξάρουν θαυμαστά τις  αρετές της ενώ η προοπτική  αγγίζει τη φωτοσκίαση  με λιτότητα γραφής . Η αγιογραφία διακρίνεται από την αρμονία των  χρωμάτων και  του σχεδιασμού που με ρυθμικό τόνο εκπέμπει τη θερμή  διάθεση  και την αγάπη της δημιουργού προς το θείο στοιχείο. Η προσπάθεια προσέγγισης της  με λεπτομέρεια και απαλότητα  εντάσσεται μεθοδικά σε ένα αδιάσπαστο σύνολο από επιμέρους ομογενή θρησκειακά σημεία .Μοτίβα που  μετατρέπουν βαθμιαία την έμπνευση σε συνέχεια  της προσήλωσης ενώ σταδιακά και  έντεχνα η αγιογραφία  καταλήγει  με σκηνική οικονομία  σε μια σφαιρική  ολοκληρωμένη παράσταση .Σε μια σύλληψη όχι μονοδιάστατη αλλά γεμάτη από τις εντάσεις του ενστίκτου που ενέχει  και καταγράφει  επάλληλες ζώνες πάθους και ευλάβειας.

 

Από το Σπυροπούλειο που εκτέθηκε η εικόνα από την ART WAY.  o Λεόντιος Πετμεζάς και η Μαριλένα Φωκά

Η Αγία Αργυρή  της Μαριλένας Φωκά

 

Μαριλένα Φωκά