ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΠΕΤΜΕΖΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΜΑΤΡΩΝΑ ΤΗΝ ΑΟΜΜΑΤΟ ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΦΩΚΑ

Θεωρητική προσέγγιση του ιστορικού τέχνης Λεόντιου Πετμεζά για την Aγία Ματρώνα της  αγιογράφου Μαριλένας Φωκά

 

Η  μελετημένη σύλληψη της αγιογραφίας της Αγίας Ματρώνας από την Μαριλένα Φωκά   αποτελεί  χαρακτηριστική  ζωγραφική  σύνθεση  αξιώσεων  και εργασίας καθώς στη δόμηση και την δομή του έργου κυριαρχούν  και  δεσπόζουν το σύμβολο - πρόσωπο , η έννοια της  μορφής και η κατάσταση ζωής την οποία βίωνε ως άνθρωπος .Ο πίνακας  συγκροτεί  και παρουσιάζει ευπρόσδεκτα  τα στοιχεία  της προσωπικότητας της  που  μέσα στο κοσμολογικό χαρακτήρα του βίου της συνυπάρχουν αφ ενός  η παντελής έλλειψη  της όρασης και αφετέρου η αγάπη ,η ανωτερότητα και το δόσιμο ψυχής που είχε για τους συνανθρώπους της.

Η δημιουργός  μέσα από την αποτύπωση  του παθήματος  εντρυφά εύληπτα  σε πεδία δράσης στα οποία η εμπλουτισμένη γνώση της αποκαλύπτει  τεχνικές και εικονικά μοτίβα προχωρημένης εικαστικά υφής και γραφής.

Προεκτείνει με  ευλαβική διάθεση, ευφρόσυνη σκέψη και πίστη που θεραπεύει  την ανίχνευση της γεωγραφίας ενός κόσμου ενός διαφορετικού ανθρώπου που έζησε  με φλογερό πάθος στα πλαίσια της ακεραιότητας, της σύνεσης, της καλλιέργειας και της υπομονής.

Δίνει  στη  μορφή  την απαιτούμενη πρωτοκαθεδρία  σεβασμού μέσα από ένα αέναο συμβολισμό που κάνει αναγνωρίσιμο στο θεατή το πλούτο της ψυχής της.

Οι  σχηματικές χαράξεις του προσώπου  ολοζώντανα αναστημένες  εκπέμπουν την σεμνή οντότητα ,το ηθος ,το ευγενές ύφος ,την ηρεμία και την αγνότητα της αγίας με  μια πληρότητα που μας ωθεί  σαν θεατές  να μπούμε  στο πνεύμα  της  και να γευτούμε κάθε τι που  επιφυλάσσει η συγκεκριμένη όαση  του θρησκευτικού μεγαλείου. Αυτό το ταξίδι  συνεπαίρνει καθώς  η διείσδυση στο θείο  μας κάνει να παραδειγματιστούμε και να  έρθουμε κοντά σε κοινούς δρόμους αυταπάρνησης, αυτοθυσίας και διαχείρισης του εγωισμού . Η εικόνα που αντικρίζουμε ενέχει θετικές δυνάμεις που εισχωρούν στο ρυθμό ενός εσωτερικού χώρου αποκαλύψεων με στόχο και σκοπό τη προσαρμογή  μας σε αυτόν. Με ανεπανάληπτη ποιητικότητα η αγιογράφος Μαριλένα Φωκά μας δίνει την ευκαιρία για αυτή τη δυνατή συγκίνηση, μας βοηθά και μας ωθεί προς  το υπερώο της μέθεξης .Με την σχεδιαστική δυνατότητα της  προσεγγίζει απόλυτα τη  έκφραση. Κινεί με χαρισματικότητα, κατάταξη  και  ενστικτώδη  τρόπο το σημαίνον  καθώς οι νοητικές πτυχές της αγιογραφίας με κατάνυξη ως πλεύση οδηγούν  σε μια πολυσήμαντη διαδρομή. Σε μια διάσταση που συσπειρώνει και ενσαρκώνει  πολυκύμαντα την περιγραφή του θρησκειακού  έρματος ενώ χαρακτηρίζεται  τεκμηρωμένα  από τα  περάσματα της παραστατικότητας. Η διαδικασία της μορφοποίησης  ευνοοεί την άνεση  μιας  κινητήριας δύναμης  που έχει κοινό σημείο αναφοράς την απόλυτη ατμοσφαιρικότητα. Στην υλοποίηση της προοπτικής  η αγιογράφος αγγίζει την πρέπουσα απόδοση  ανεξάντλητα και διαχυτικά.

 

Λεόντιος Πετμεζάς

Ιστορικός Τέχνης