ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ

   
   
   
   
   
   
   

        ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ

                                                        ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ

Γράφει η Μαριλένα Φωκά

Αγιογράφος-Σύμβουλος Μουσικοθεραπείας-Κριτικός Βιβλίου (ΜΑ)

 

 

Ο Κώστας Ευαγγελάτος ανάμεσα στους πίνακες του από τη σειρά «Νεφελομορφίες» στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών

Οι πίνακες του διεθνούς φήμης εικαστικού και θεωρητικού της Τέχνης, Κώστα Ευαγγελάτου από την σειρά  «Νεφελομορφίες» μπορούν να θεωρηθούν ως  εξαιρετικές θεραπευτικές αποτυπώσεις και να χαρακτηρισθούν ως «χρωμαισθητικότροποι» λειτουργώντας ικανοποιητικά στα πλαίσια μουσικοθεραπευτικών συνεδριών με απώτερο σκοπό την ψυχοσωματική ενδυνάμωση του ανθρώπινου οργανισμού . Η ενδυνάμωση αυτή μπορεί να επιτευχθεί και να ενισχυθεί σε συνδυασμό με την παράλληλη στοχευμένη ακρόαση συγκεκριμένων και κατάλληλα επεξεργασμένων μουσικών κομματιών και με σειρά ασκήσεων και εργαστηρίων. Και τα δυο στοιχεία, ήχος και χρώμα, απαρτίζουν ένα ολοκληρωμένο «ηχοτοπίο» που δρα ευεργετικά σε πολλές περιπτώσεις α-δυναμίας ή απόκλισης από τα κέντρα ισορροπίας του ανθρώπινου οργανισμού προσδίδοντας στους πίνακες του καλλιτέχνη μια ακόμα ιδιότητα-τη θεραπευτική- πέρα από αυτή της εκδήλωσης του ωραίου και της ύπαρξης υψηλών αισθητικών αξιών που διέπουν τα καλλιτεχνικά του έργα.

Από τα προϊστορικά χρόνια  ο άνθρωπος μέσω των διαφόρων μορφών της τέχνης όχι μόνο ψυχαγωγείτο αλλά και ενισχυόταν  ψυχικά και σωματικά όπως έχει καταγραφεί στις θρησκείες, στις παραδόσεις, στις πεποιθήσεις  και στους μύθους (Dr. Sabutin «Ιατρικές Δυνάμεις της Μουσικής» σελ 10). Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του πρώτου Βασιλιά των Εβραίων,  Σαούλ του οποίου ο προφήτης Δαβίδ θεράπευε την κατάθλιψη  με τους ήχους της κιθάρας, γεγονός  που καταδεικνύει  την διαχρονική  θεραπευτική ιδιότητα της μουσικής (Παλαιά Διαθήκη «Βασιλειών» Α΄16-18 ). Η μουσικοθεραπεία, δραματοθεραπεία, χοροθεραπεία, χρωματοθεραπεία, θεραπευτική ζωγραφική και άλλες μορφές τέχνης έχουν δώσει θεαματικά αποτελέσματα όχι μόνο σε διάφορες μορφές α-σθένειας, αλλά και εκτόνωσης αρνητικών συναισθημάτων, στη δημιουργία διαύλων επικοινωνίας των υποκειμένων σε αυτές με το περιβάλλον τους, στη βελτίωση της κατάστασης του πνεύματος, κ.α.(Dr. Sabutin «Ιατρικές Δυνάμεις της Μουσικής» σελ 36). Το ευεργετικό αυτό αποτέλεσμα αυξάνεται αθροιστικά αν δύο ή και τρεις τέχνες συνδυαστούν μαζί, όπως μουσική και απαγγελία, χορός και μουσική, μουσική και ζωγραφική και εφόσον το πρόγραμμα εκτελείται για ορισμένο χρονικό διάστημα. Τα θεραπευτικά σχήματα μπορεί να ποικίλουν ανάλογα με το ζητούμενο αποτέλεσμα, την προσέγγιση του θεραπευτή, την ανταπόκριση του θεραπευομένου, αλλά και την πορεία των συνεδριών.

 Η θεραπεία έγκειται στις  δυνατότητες του ανθρώπινου εγκεφάλου να προσλαμβάνει και να επεξεργάζεται την τέχνη μέσω διαφόρων νευρολογικών διεργασιών. Οι δυνατότητες αυτές καθώς και οι εκφάνσεις τους  είναι πολύπλοκες και έχουν μελετηθεί εκτενώς τα τελευταία έτη. Μια από αυτές είναι το φαινόμενο της συναισθησίας -νευρολογικής ανάμιξης των αισθήσεων όπου κάποιος οσμίζεται τους ήχους και ακούει τα χρώματα ή γεύεται τις οσμές-  (Πηγή: Wikipedia λήμμα συναισθησία).  Η συναισθησία δημιούργησε κίνημα στην τέχνη και μεταφράζεται σαν τη  διέγερση μια αίσθησης που ενεργοποιεί βιώματα σε μια άλλη.«Η συναισθησία είναι ένα ερωτικό ειδύλλιο ανάμεσα στις αισθήσεις.» κατά τον ερευνητή  Δρ. Χιούγκο Χέιερμαν (Πηγή: Sasha Chaitow blog Sacred and Symbolic Art).

Η συναισθησία αποδείχθηκε ένα κίνημα με μια αρκετά μεγάλη διάρκεια που κυριάρχησε στην τέχνη τις αρχές του 20 αιώνα  (Θέμις Βελένη, ΑΠΘ Διατριβή «Εικαστικές Τέχνες  και Μουσική {18ος και 19ος αιώνας} Συναισθηματικοί πειραματισμοί και  οπτικοακουστικές εφαρμογές τον 20ο αιώνα. Από τη συναισθησία στην πολυακουστική συνέργεια»).  Ανιχνεύθηκε στον Πίτερ Μπρουκς, στο Βάγκνερ, στον Μπωντλαίρ, στον Ρεμπώ , στον Ναμπόκοφ, στον Καντίνσκυ. Στην ελληνική πραγματικότητα οι πίνακες του Κώστα Ευαγγελάτου μπορούν να ενταχθούν στο συγκεκριμένο κίνημα ως «συναισθητικότροποι» και πιο συγκεκριμένα  «αντίστροφα χρωμαισθητικότροποι» (δηλ. εισπράττοντας τους ως ηλεκτρομαγνητικά κύματα –χρώματα- να τους εκλαμβάνουμε και ως μουσικά κομμάτια με τα ανάλογα ηχητικά και ιαματικά  αποτελέσματα ) όπως θα καταδειχθεί στη παρακάτω προσέγγιση.

 Ο πρώτος πίνακας του Κώστα Ευαγγελάτου έχει μια ριζοσπαστική αρχιτεκτονική τοπίου. Εξαιρετική νεφελομορφία, λουσμένη στο κόκκινο χρώμα που κυριαρχεί στο μεγαλύτερο μέρος στο φόντο με μια ροή γαλάζιου χρώματος σαν ρέων υποστηρικτικό επίπεδο που συζευγνύει το θερμό με το ψυχρό, την κίνηση με την ηρεμία που συμπληρώνεται με μια βροχή από ωχροκίτρινες κυματομορφές.  Το κόκκινο είναι το χρώμα του αίματος και της φωτιάς(The Herder Dictionary of Symbols σ. 157). Σε μια θετική απόδοση του είναι το χρώμα της ζωής, της αγάπης, της ζεστασιάς, της γονιμότητας, ενώ σε σκοτεινότερους τόνους υποδηλώνει θυμό, οργή, φωτιά και μίσος. Είναι το πρώτο χρώμα που αποκωδικοποιείται στον εγκέφαλο και είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την είσοδό μας στη ζωή. Αποσπά τη προσοχή μας και καταδεικνύει την ανάγκη για επιβίωση, τη γείωση με την πραγματικότητα. Ο πίνακας του είμαι μια έκρηξη ζωτικής ενέργειας και  δημιουργικού πάθους που εκδηλώνεται στα πάνω στρώματα της πνευματικής σφαίρας. Ξεκινώντας από τα αριστερά με μια πιο πυκνή υφή και αποφορτίζοντας τυχόν αρνητικά συναισθήματα, έκρυθμες καταστάσεις  ή ακυρώσεις  με τους απαλούς γαλάζιους τόνους προς το κέντρο και τα αριστερά  μας προτρέπει θεραπευτικά σε μια δημιουργική δραστηριότητα αλλά και μια στάση αυτοκυριαρχίας και  κυριαρχίας στο περιβάλλον  ηχώντας  στα αυτιά μας σαν μια συγχορδία κόκκινου –μπλε- άσπρου με βάση το κόκκινο με βάση τη νότα C (Ντο). Ένα κομμάτι που πηγάζει μέσα από τον πίνακα είναι το allegro του Mozart Percuena Serenata Nocturna (Μικρή Νυχτερινή Μουσική). Σύνθεση με μπρίο που βγάζει δυναμισμό αισιοδοξία, μαχητικότητα. Από τεχνικής άποψης « το allegro ξεκινά με φανφάρα εγχόρδων που οδηγεί σε μια ρέουσα μελωδία του βιολιού» (Πηγή :Περί Τέχνης) όπως και οι γαλάζιες κυματομορφές του πίνακα. Άριστη οπτικοακουστική επιλογή σε καταστάσεις ΣΧΚ(Σύνδρομο χρόνιας κόπωσης ή άλλες συνθήκες που η ανάγκη για ενεργοποίηση του οργανισμού και τόνωση είναι αυξημένη. Η έκθεση του θεατή στο συγκεκριμένη δυναμική των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων (χρώματος ) ευεργετούν το τμήμα του οργανισμού που έχει χαρακτηριστεί «ιερά σύριγξ- os sacrum(latin)»  όπως αναφέρεται στον «Τίμαιο» του Πλάτωνα και έχει συνδυαστεί  με την ανάγκη για επιβίωση (Πηγή: Therapy wave.eu) Οι αναμενόμενες διακυμάνσεις των ανθρώπινων κυττάρων από την έκθεση σε αυτό το έργο που βιώνονται σε μοριακό επίπεδο πυροδοτεί μια μοναδική εμπειρία; «ο υφιστάμενος  μπορεί να οσμιστεί άνθη ιλάγκ-ιλάγκ να οραματιστεί τη λάμψη των ρουμπινιών, να συμμετάσχει αυτοσχεδιαστικά «με φράσεις κλειδιά όπως, το   Ρήμα- ΕΧΩ (Ωδείο Όπερα, Πρόγραμμα Μουσικοθεραπείας- εισηγητής, Δημήτρης Ψύχας).

Άλλοι πίνακες του Κώστα Ευαγγελάτου που αποτυπώνουν την διαδικασία της ενεργοποίησης  του κόκκινου φάσματος σε διαφορετικά στάδια είναι:

(Στο τέλος της θεραπευτικής διαδικασίας).

 

(Ηλεκτρομαγνητικό κρεσέντο κόκκινου φάσματος) .   

 

Προχωρώντας στον δεύτερο πίνακα που στα όρια της χρυσής τομής του κυριαρχεί ένα  ασθενές πορτοκαλί (δηλαδή το κόκκινο και το κίτρινο σε  ισομερείς ποσότητες) και σε προχωρημένο βαθμό ωρίμανσης. Στο πιο σημαντικό σημείο εστίασης του πίνακα  σχηματοποιείται  θεματικά έναν ήλιος-οφθαλμός, κομιστής λάμψης, γνώσης και δικαιοσύνης καθώς και οι αρμονικές τονικές εκπομπές του ίδιου χρώματος αποτυπώνοντας μια συμπαντική σύμβαση διαχείρισης της κοσμικής ενέργειας η οποία μας παραπέμπει σε σωστή διαχείριση της δικής μας ενέργειας. Κατά τον Πλάτωνα, το σημείο του σώματος που συμβολίζεται με το πορτοκαλί χρώμα είναι «η γονή-genitalia(latin)» από όπου πηγάζουν τα ζωηφόρα στοιχεία αλλά και απεκκρίνονται και άλλα υγρά του σώματος. Η ανταλλαγή αυτή μπορεί  πραγματωθεί  σε  ένα ηχοτοπίο βασισμένο σε μια κλίμακα D Minore (Ρε ).Η θερμή παλέτα μας ωθεί συνειρμικά σε νεφέλωμα των Ανδαλουσιανών τοπίων και  στοχαζόμενοι πάνω στο έργο μπορούμε να αισθανθούμε τους «κραδασμούς» από ατάκες -ήχους των  έργων του Λόρκα στις κόκκινες απολήξεις ενέργειας γύρω από τον ήλιο.

                              Si vinieran los gitanos,
                             harían con tu corazón
                             collares y anillos blancos.( El Romancero Gitano)

(μτφ.  Φύγετε , φύγετε τσιγγάνοι… όταν οι τσιγγάνοι έρχονται….).

 Το κομμάτι που αναδύεται είναι το Asturias του Isaac Albeniz.Με τον έντονο ρυθμό του, τις επαναλαμβανόμενες λούπες (μουσικός όρος που δηλώνει επαναλαμβανόμενο μοτίβο  Πηγή: Ωδείο Opera ) και την ανάλογη ρυθμολογία στο ζωγραφικό έργο προωθείται η αποτοξίνωση και επιτυγχάνεται η διαχείριση των ρευστών στοιχείων του σώματος. Ρήμα -κλειδί ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ

Ο καλλιτέχνης εκφράζεται έντονα στο κίτρινο, όπως φαίνεται στον τρίτο πίνακα.

Η λάμψη βιώνεται στον απόλυτο βαθμό της εκφράζοντας την πίστη του καλλιτέχνη στην αυθεντικότητα των πραγμάτων. Ο ήλιος είναι τοποθετημένος στο κέντρο του πίνακα σαν σύμβολο ζωής, εξουσίας, μια άσβεστη φωτιά, ένα αρχέτυπο αιωνιότητας συνδεδεμένο με το χρυσό των Αλχημιστών του Μεσαίωνα. Ο πίνακας μπορεί να επιδράσει θετικά στην περιοχή που έχει συνδεθεί με το κίτρινο χρώμα δηλ. αυτή του «επιθυμητικού μέρους» που εδρεύει στην περιοχή του διαφράγματος. «Τούτο είναι η περιοχή πάσας επιθυμίας σχετικής με τις σωματικές ανάγκες όπως η όρεξη και η ερωτική»(Ενεργειακά κέντρα κατά τον Πλάτωνα (Πηγή : thesecretrealtruth.blogspot.com/2015/06/blog-post ). Η περιοχή αφορά στη  «γαστέρα-abdomen(latin)». Στο έργο με το έντονο άπλετο κίτρινο τονίζεται η τάση για κατανάλωση και  κατάκτηση γεγονός που μας ενεργοποιεί στην ανάπτυξη της  αυτοπεποίθησης, στην δημιουργία ενός έντονου εγώ που ενορχηστρώνεται στη συχνότητα Ε (Μι). Το μουσικό κομμάτι που αναδύεται είναι το Bolero που Ravel στο οποίο υπάρχει η έκδηλη  εμμονή του συνθέτη για εξεύρεση νέων στιλιστικών κινήσεων (Πηγή :Wikipedia,Bolero)Η ίδια διάθεση ανιχνεύεται στα διαφορετικά απαλά χρωματικά στρώματα του πορτοκαλί και πράσινου που υποφώσκουν κάτω από το κίτρινο.   Ρήμα- κλειδί, ΜΠΟΡΩ.

 

Αυτός πίνακας  λειτουργεί μεταβατικά σαν μουσική γέφυρα μετατροπίας (  Kithara.gr )σε ένα ηχητικό transporto (Μουσικός όρος που σημαίνει μετεγγραφή, μεταφορά μιας μελωδίας από ένα κλειδί σε άλλο) από το πορτοκαλί στο  κίτρινο και στο πράσινο επίπεδο. Αφηνόμαστε στην ακρόαση του έργου του Sir Engla Salute D’Amour και την προσθήκη «λευκού θορύβου»(Εργαλείου της Μουσικοθεραπείας) με τα λευκά φωτίσματα (όρος αγιογραφίας που σημαίνει τα τελευταία φως σε μια εικόνα) ενισχύεται η τάση για ελεύθερη έκφραση ,αισθησιασμό και αυξάνεται η αισθαντικότητα .

Σε αυτόν τον πίνακα κυρίαρχο στοιχείο είναι το πράσινο. To πράσινο σχετίζεται με την «φρίναν-cor (latin) και επιδρά στην περιοχή του θώρακα» το λεγόμενο «θυμητικόν». « Ἡ καρδία πρὸ τοῦ ἐπερχομένου κινδύνου καὶ τῆς ἐγέρσεως τοῦ θυμοῦ ἀναταράσσεται καὶ ὅλη αὐτὴ ἡ διέγερσις τῶν παθῶν ἐκδηλώνεται μὲ τὴν μορφήν τοῦ πυρὸς» (Πηγή : thesecretrealtruth.blogspot.com/2015/06/blog-post )  Είναι το χρώμα που συνδυάζεται με την αφή , τη φύση, είναι φορέας ελπίδας. Μέσα από αυτήν την πανδαισία πρασίνου που ηχεί σαν το Waltz by Chopin op.69 n.2.  Ρ οδηγούμαστε  στην εξομάλυνση των σχέσεων με τους ανθρώπους. Το οπτικοηχητικό σχήμα μας προτρέπει στην  κατανόηση τους στην αποδοχή κάθε πτυχής του εαυτού μας αλλά και την καθολική αποδοχή των άλλων. Μας βοηθάει στην απελευθέρωση όλων όσων μας πλήγωσαν και σηματοδοτεί την απαρχή του  ανοίγματος στις θεραπευτικές ιδιότητες της αγάπης. Επαναπροσδιορίζουμε μέσα από αυτόν τον πίνακα τη σχέση μας με τη φύση μέσα από τους κυματοειδής ρυθμούς που υπενθυμίζουν και τονίζουν το συναίσθημα.  Η τονικότητα  F (Φα)είναι κατάλληλη περισσότερη εμβάθυνση του συναισθήματος αυτού. Ρήμα- κλειδί ΑΓΑΠΩ.

 Σειρά έχει το γαλάζιο στη συγκεκριμένη Νεφελομορφία  του καλλιτέχνη. Αποτυπώνει ηχητικά  το κομμάτι «Η μουσική των Νερών» ένα κορυφαίο έργο της εποχής του Μπαρόκ. Το μπλε αφορά  στον «Ισθμό-τράχηλο, collum(latin.)» Η τονικότητα είναι Sol(Σολ)Ματζόρε. .Οι μπλε πίνακες είναι η κορωνίδα της δημιουργίας του Κώστα Ευαγγελάτου.  Σπουδαίες αποτυπώσεις με έναυσμα το υγρό στοιχείο της θάλασσας. Καλοδουλεμένο με λεπτομέρεια στα κύματα που ταιριάζουν με τα ποικίλματα και τα έντονα αλλά εξευγενισμένα φωτίσματα που αναπαριστώνται μουσικά με στοιχεία εντυπωσιασμού της μουσικής Μπαρόκ (Wikipedia,λήμμα –Μπαρόκ) Το μπλε είναι σύμβολο της ανεξάντλητης ενέργειας  του ασυνείδητου.  Ξεκλειδώνει τις τάσεις  επικοινωνίας. Το θεραπευτικό σχήμα  αποτείνεται στην ακοή, στοχεύει στη  συνετή χρήση του λογού, ρυθμίζει  προβλήματα επικοινωνίας. Η αποτύπωση των κυμάτων συνδέεται με το διάλογο αλλά και τις μουσικές παύσεις, ογδόου, τετάρτου, μισού, ολόκληρου. Η σιωπή κυριαρχεί εκεί που χρειάζεται. Έντονο ιαματικό στοιχείο το νερό. Λουτρό κάθαρσης και εξαγνισμού της ψυχής που επιτρέπει την  ελεύθερη έκφραση  αναγκών.  Ρήμα- κλειδί ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩ.

 

Το βαθύ μπλε του πίνακα αυτού συδεεται και επιδρά στον «εγκέφαλο-cerebrum (latin)» που αναπαριστάται σαν μια θάλσσα από σκέψεις τις οποίες χιλάδες νευρώνεις διαχειρίζονται και μεταφέρουν. Εκεί εδράζει η διάνοια και μέσω του εγκεφάλου ο άνθρωπος γνωρίζει τον κόσμο αλλά συνάμα φιλοσοφεί.Εκεί βρίισκονται και οι «φωσφόροι» οφθαλμοί, κέντρα εισόδου της .γνώσης .Μουσική κλίμακα που ενυσχύει το σημείο αυτό είναι η Α(Λα). Το κομμάτι που απηχεί αυτός τον πίνακας είναι το Moonnight Sonata του Beetoven που μας προτρέπει σε ενδοσκόπηση,φιλοσοφική αλλα και κριτική διάθεση  απαγγέλοντας τους στίχους του Ρίτσου,

                      …Το  ξέρω πως καθένας μοναχός πορεύεται στον έρωτα,

                       μοναχός στη δόξα και στο θάνατο. Το ξέρω. Το δοκίμασα.

                       Δεν ωφελεί. Άφησε με να έρθω μαζί σου....

Ρήμα –κειδί ΒΛΕΠΩ

Κυματομορφές.

Μεταβατικός πίνακας από το Κίτρινο στο Μπλέ.

Αντιπροσωπευτικά δείγματα μεταβατικών και πολυδιάστατων πινάκων του καλλιτέχνη.

 

 

Το μωβ. Το Ω σε  αυτή την  ιαματική εικαστική αλφάβητο με αρχή Α τον κόκκινο πίνακα. Το χρωμα αναδύεται καθαρό σαν πνευματική απαίτηση μέσα από σκοτεινές περιοχές ασάφειας, αμφιβολίας, δύσκολης πορείας. Ο πίνακας  υποδηλώνει τις έντονες πνευματικές αναζητήσεις. Αυτοσκοπός η τοποθέτηση με ασφάλεια στη αέναη δημιουργία και η ανάπτυξη της φαντασίας. Τονικότητα το Β (Σι). Απώτερος στόχος η αυτοπραγμάτωση αλλά κωρίως η φώτιση που συνδέεται με την «κορυφή –vertex(laytin)». Όπως αναφέρεται στα Ενεργειακά κέντρα κατά τον Πλάτωνα  «οι ἄνθρωποι στέκονται ὄρθιοι λόγῳ τῆς συνδέσεως τοῦ ὑψηλοτέρου σημείου τῆς κεφαλῆς των μὲ τὸν Οὐρανόν. Εἰς τὴν κορυφήν εὐρίσκεται ὁ οἶκος τοῦ πλέον θεϊκοῦ καὶ ἱεροῦ τμήματός των, ὁ Νοῦς, τὸ καθάριον πὺρ τῶν ἀστέρων ποὺ ἐμπεριέχεται εἰς τὸ ἀνώτατον μέρος τῆς ἀθανάτου Ψυχῆς. Πρόκειται διὰ τὸ ἀείζωον πὺρ, οὐσίαν ἐκ τῆς ἀποτελεῖται ὁ Κόσμος καὶ οἱ Θεοί, διότι ὁ οὐρανός εἶναι πύρινος καὶ ὅλα ἐκ τοῦ πυρὸς προέρχονται καὶ εἰς αὐτὸ ἐπιστρέφουν. Κάθε στιγμή ὁ κόσμος ἀνανεώνεται καθὼς μέρη του ἐκπυρώνονται ἐνῶ ἄλλα δημιουργοῦνται ἐκ νέου, “πὺρ ποὺ συμφώνως μὲ καθορισμένα μέτρα ἀνάβει καὶ μὲ καθορισμένα μέτρα σβήνει”, ὅπως μᾶς λέγει καὶ ὁ Ἡράκλειτος (Πηγή: https://therapywave.eu/)Το μουσικό κομμάτι που ηχεί μέσα από αυτό το έργο δεν μπορεί να είναι άλλο από  το  Ave Maria του Michael Lorenc σαν μια έκφραση ευγνωμοσύνης στην Ύψιστη Αγία Μητέρα, Παρθένο Μαρία, τη γέφυρα που ενώνει τη γη με τον ουρανό και μας οδηγεί στη φώτιση και κοινωνία με τον Τριαδικό Θεό . Ρήμα –κλειδί ΓΝΩΡΙΖΩ

Ο καλλιτέχνης Κώστας Ευαγγελάτος με τη σειρά «Νεφελομορφίες»  εκφράζει και επαληθεύει τις αρχές και τις νόρμες του καλλιτεχνικού κινήματος της συναισθησίας δημιουργώντας ουσιαστική και βαθειά σχέση εμπιστοσύνης και αμοιβαιότητας με τον θεατή, και σημαντική αισθητική διέγερση. Το έργο του είναι η απήχηση ενός μουσικοοπτικού  χώρου που αναπαριστά φιλοσοφημένες διαδρομές ζωής με εύστοχες χρωματομετρικές προτάσεις και την κυκλική ρυθμολογία σαν χαρακτηριστικό στοιχείο της τεχνοτροπίας του σε αυτή τη σειρά ανάγει τις αισθήσεις σε ιαματικές πράξεις.

 

Αθήνα 26 Ιουλίου 2017.