ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΟΡΚΟΣ . ΛΟΓΟΣ ΤΟY Δρ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

 

 

Από τον κορυφαίο καθηγητή θεολογίας Δρ. Αθανάσιο Παπαθανασίου που αναρτήθηκε στο προσωπικό του ιστολόγιο  σχετικά με τον πολιτικό όρκο.

«Για τον πολιτικό όρκο του νέου πρωθυπουργού, την 26η Ιανουαρίου:

Ο Αλέξης Τσίπρας έκανε το σωστό. Όχι απλώς το σωστό από τη σκοπιά κάποιου που δεν πιστεύει και που, συνεπώς, θα υποκρινόταν αν επικαλούνταν το Ευαγγέλιο. Έκανε το σωστό από κάθε πλευράς, δηλαδή κι απ' αυτήν που θα έπρεπε να είναι και στάση της ίδιας της Εκκλησίας.

Προ μηνών (26 Αυγ) σημείωνα εδώ ότι «η ίδια η διοικούσα εκκλησία πρέπει (έστω και τόσο καθυστερημένα) να ζητήσει τη κατάργηση του λεγόμενου θρησκευτικού όρκου (πρωτίστως για να είναι πιστή στον Κύριό της), αυτό δε που ονομάζουμε όρκο να είναι διαβεβαίωση – υπόσχεση».

Το θεολογικό σκεπτικό για την κατάργηση του θρησκευτικού όρκου έχει διατυπωθεί εδώ και πολλούς καιρούς. Αλλά, το αντιφατικό για την Εκκλησία (και οδυνηρό, για τα φιλότιμα μέλη της) είναι ότι διευθετήσεις στις οποίες η ίδια θα έπρεπε να προχωρήσει βάσει του «πιστεύω» της (και γι’ αυτό ακριβώς θα ήταν διευθετήσεις ριζοσπαστικές και σεβαστικές της ελευθερίας), γίνονται κάθε τόσο με κρατική πρωτοβουλία. Ο λόγος; Μια αμυντική διάθεση, ένας τρόμος ότι η διοικούσα εκκλησία θα χάσει κοινωνικο-πολιτικά προνόμιά της, τα οποία όμως στην πραγματικότητα αλλοιώνουν την ίδια! Παραθέτω από άρθρο μου, του 2009:

«Η Εκκλησία φέρει στα έγκατά της μια αντινομία: αποτελεί όραμα αλλιώτικης ζωής, όχι όμως μηχανισμό επιβολής του. Η ίδια η υπερβατικότητά της είναι αυτό που την καλεί να μαρτυρεί μέσα στην ιστορία ότι η αγάπη (όσο άβολη ή και ασύμφορη κι αν φαίνεται) είναι ο μόνος τρόπος υπάρξεως που έχει αληθώς μέλλον. 
Η αντιδιαστολή της από τον Καίσαρα βρίσκεται στην ίδια της την ταυτότητα. Ως εκ τούτου είναι αδιανόητη η άμεση ή έμμεση μετατροπή της σε κόμμα και η ερωτοτροπία με την άσκηση εξουσίας. Και γι' αυτό, φαινόμενα που χαρακτήρισαν τον νεοελληνικό βίο τον 20ό αιώνα, όπως η νομοθέτηση της ιερολογίας ως μοναδικού συστατικού τύπου του γάμου, η ποινικοποίηση της ετεροδοξίας, η απαίτηση να γνωμοδοτεί ο επίσκοπος για την λειτουργία ευκτηρίου οίκου ετεροδόξων, η πεποίθηση επισκόπων ότι εκπροσωπούν στο σύνολό του τον ελληνικό λαό κ.λπ. αποτελούν παραχαράξεις της εκκλησιαστικής ταυτότητας και κουτοπόνηρη νόσφιση κρατικής πολιτικής. Και δεν είναι διόλου τυχαίο ότι όσες νομοθετικές ρυθμίσεις εκ των ανωτέρω καταργήθηκαν (λ.χ. για τον γάμο και τους ευκτήριους οίκους), καταργήθηκαν με πρωτοβουλία της πολιτείας, ενώ οι εκκλησιαστικοί ηγέτες δυσανασχετούσαν για την απώλεια κεκτημένων (της κυριαρχίας της, δηλαδή, επί της κοινωνίας), αντί να ζητούν οι ίδιοι την κατάργηση, για λόγους πιστότητά τους στα εκκλησιαστικά κριτήρια (θα έπρεπε, λ.χ., η ίδιοι να είχαν εξ αρχής αξιώσει την νομοθέτηση του πολιτικού γάμου, για να μη σύρονται σε τέλεση μυστηρίου άνθρωποι άθεοι). Προσωπικά δεν γνωρίζω αν υπήρξε επίσημη διαφοροποίηση πάνω σ' αυτό. Θα ήταν ενδιαφέρον να διερευνηθεί ακριβώς ετούτο: αν η ίδια η διοικούσα εκκλησία έχει ποτέ ζητήσει κατάργηση προνομίων της τα οποία είναι ασύμβατα προς την ίδια της την ταυτότητα» [Θανάσης Ν. Παπαθανασίου, «Ποια θρησκεία και ποια πολιτική;», Σύναξη 110 (2009), σσ. 91-92].

Μια παρένθεση. Προσωπικά, το θολό σκηνικό του όρκου το έζησα στα τέλη του καλοκαιριού, όταν επρόκειτο να ορκιστούν οι νέες Δημοτικές αρχές. Η πλειονότητα των συντρόφων μου στην αριστερή δημοτική κίνηση «Στάση Βύρωνα», με την οποία είχα κατέβει, ορκίστηκε πολιτικά, εγώ θρησκευτικά. Μέσα στη συγκυρία της πόλης μας, η απόφασή μου αυτή ήταν μια δημόσια κατάθεση ότι δεν απεκδύομαι την ψυχή μου και ότι δεν αποδέχομαι την προσπάθεια συγκεκριμένων πολιτικών χώρων να εμφανίζονται ως μονοπωλητές της πίστης. Και ήταν απόφαση που οι συνοδοιπόροι της «Στάσης» δέχτηκαν με σεβασμό κι ελευθερία. Κλείνει η παρένθεση - προσώρας.

Διαφορετικό ζήτημα είναι οι θεσμικές σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας. Διαφωνώ εντελώς με δεξιούς που θεωρούν υποκριτικό το να παρίσταται άθεος πολιτικός σε εκκλησιαστική εκδήλωση, διαφωνώ εντελώς με αριστερούς που θεωρούν επιβεβλημένο να μην παρίσταται άθεος πολιτικός σε εκκλησιαστική εκδήλωση. Αμφότεροι αδυνατούν να κάνουν μια πολύ βασική διάκριση: Και η πίστη και η απιστία είναι (οφείλουν να είναι) προσωπική επιλογή και βίωμα. Αλλά το γεγονός της θρησκείας (είτε πιστεύεις είτε δεν πιστεύεις) βρίσκεται στον δημόσιο χώρο, στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Ο άθεος αιρετός που θα παραστεί σε εκκλησιαστική εκδήλωση, θα παραστεί (οφείλει να παραστεί) επειδή υπολήπτεται το κοινωνικό και τιμά τον λαό που την κάνει (και μιλώ αληθινά για τιμή – όχι για μάρκετιν και για υφαρπαγή ψηφαλακίων). Δεν θα κοινωνήσει, αλλά ούτε θα απουσιάσει.

Η ρήξη με τον γεροντοκορισμό των φανατικών και με τις ιδεοληψίες των αδιάβαστων, που ανθούν σε κάθε (μα, σε κάθε!) χώρο, είναι μια από τις ανατροπές που χρειαζόμαστε τρελά»

Μαρία  Καρρά

 

 

Νέα

Η ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΘΑΛΕΙΑΣ ΜΑΓΔΑΛΗΝΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΤΕΧΝΗΣ ΛΕΟΝΤΙΟ ΠΕΤΜΕΖΑ

Η Εικαστικός Θάλεια Μαγδαληνού, η Αγιογράφος  κόρη της  Μαριλένα Φωκά, ο Κριτικός Τέχνης Λέοντιος Πετμεζάς και η εγγονή της Θάλεια-Βαρβάρα στο STUDIO EST Θάλεια Μαγδαληνού.  Μια αξιόλογη δημιουργός  με ένα εντελώς προσωπικό εικαστικό  στυλ . Έχει κάνει σπουδές στη...
Διαβάστε περισσότερα

ART WAY.ΝΕΑ ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΡΙΟ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥEKΘΕΣΙΑΚΟΣ ΧΩΡΟΣ GALLERY POSEIDON OF PAROS   & ART WAYπαρουσιάζουν την ...4η Εικαστική Συνάντηση Τεχνών Πάρου 2015 29 AYΓΟΥΣΤΟΥ έως 13 ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ 2015ΟΜΑΔΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ Θέμα ΑΙΓΑΙΟ - ΦΩΣ - ΕΛΠΙΔΑ Το  2015 , για την επιστημονική κοινότητα έχει ανακηρυχτεί ως...
Διαβάστε περισσότερα

ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ ΚΑΙ ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ ΣΤΟΝ ARTFM ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΝΟ ΚΑΛΟΥΔΑ

              Μια πολύ ωραία συνέντευξη έδωσαν στον επιφανή  δημοσιογράφο Πάνο Καλουδά, οι Μαριλένα Φωκά και Λεόντιος Πετμεζάς. Μίλησαν για την τέχνη και την σημερινή κατάσταση, την τεχνική της Αγιογραφίας , τις συνεργασίες...
Διαβάστε περισσότερα

ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΦΩΚΑ ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗ ΗΛΙΑ

Η Μαριλένα Φωκά και ο Λεόντιος Πετμεζάς από την βραδιά της ατομικής έκθεσης της δημιουργού ΜΕΘΕΞΗ ΣΤΗ ΡΩΣΙΚΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ " H αγιογράφος Μαριλένα Φωκά στον πίνακα της Αγιο Πνεύμα αξιοποιεί ευπρόσδεκτα την τομή της ιδεογραφίας και της ιδιαιτερότητας του θέματος  ενώ γόνιμα  ενδυναμώνει...
Διαβάστε περισσότερα

ΣΚΙΤΣΟ ΤΟΥ ΑΛΕΞΗ ΤΣΙΠΡΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ

Ένα σκίτσο του Πρωθυπουργού μας Αλέξη Τσίπρα φιλοτέχνησε η γνωστή Αγιογράφος -Εικαστικός Μαριλένα Φωκά. Ευαίσθητη πάντα σαν άνθρωπος της Τέχνης που ενδιαφέρεται για τις πολιτικές εξελίξεις στη χώρα μας αφιέρωσε το σκίτσο αυτό στον πρωθυπουργο γράφοντας, ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ ΜΑΣ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΧΕΣ...
Διαβάστε περισσότερα

ΣΕ ΓΝΩΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ Η ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΘΑΛΕΙΑ ΜΑΓΔΑΛΗΝΟΥ

 Η Θάλεια Μαγδαληνού στo STUDIO EST του Κώστα Ευαγγελάτου με την Μαριλένα Φωκά, την Thalia-Barbra και τον κορυφαίο κριτικό τέχνης Λεόντιο ΠετμεζάΟ γνωστός θεωρητικός -ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς έγραψε γαι την διακεκριμένη εικαστικό  Θάλεια Μαγαδαληνού  "Η εικαστικός...
Διαβάστε περισσότερα

ΔΙΑΠΡΕΠΟΥΝ ΟΙ ΔΥΟ ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ-ΑΝΝΑ ΠΕΦΑΝΗ

Η Αγία Αικατερίνη της Μαριλένας Φωκά Μαριλένα Φωκά -Αννα Πεφάνη, οι δύο Κεφαλλονίτισσες Κυρίες της Αγιογραφίας διαπρέπουν στις εκθέσεις του καλοκαιριού. Δυο φίλες που η μια εκτιμάει τη δουλειά της άλλης. . Πρόσφατα η Μαριλένα Φωκά έκανε την ατομική της έκθεση ΜΕΘΕΞΗ ΣΤΗ ΡΩΣΙΚΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ με...
Διαβάστε περισσότερα

ΞΕΠΕΡΑΣΕ ΚΑΘΕ ΠΡΟΣΔΟΚΙΑ Η ΕΚΘΕΣΗ ΤΩΝ ART SELECTED WORKS

Ο Λεόντιος Πετμεζάς με την σύζυγό του Μαριλένα Φωκά και τη μικρή Thalia- Barbra στο έργο της μαμάς ΠΑΝΑΓΙΑ Η  ΘΑΛΑΣΣΙΝΗ Ξεπέρασε κάθε προσδοκία φέτος η έκθεση ΘΑΛΑΣΣΙΟΙ ΣΥΝΕΙΡΜΙΚΟΙ ΠΑΛΜΟΙ των ART SELECTED WORKS στον Ελληνογαλλικό σύνδεσμο στις 3 Ιουνίου.. Έργα γνωστών καταξιωμένων δημιουργών...
Διαβάστε περισσότερα

ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΜΕΘΕΞΗ ΣΤΗ ΡΩΣΙΚΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΦΩΚΑ

Η αγιογράφος Μαριλένα Φωκά και ο κριτικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς με την εικόνα της  Παναγίας της Γλυκοφιλούσας της αγιογράφου  απο τη βραδιά της έκθεσης  ΜΕΘΕΞΗ ΣΤΗ ΡΩΣΙΚΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ Αυριο στο ΣΟΚ TV του Ηλία Κακλαμάνη η Μαριλένα Φωκά και Λεόντιος Πετμεζάς θα μιλήσουν στην...
Διαβάστε περισσότερα