ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΟΡΚΟΣ . ΛΟΓΟΣ ΤΟY Δρ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

 

 

Από τον κορυφαίο καθηγητή θεολογίας Δρ. Αθανάσιο Παπαθανασίου που αναρτήθηκε στο προσωπικό του ιστολόγιο  σχετικά με τον πολιτικό όρκο.

«Για τον πολιτικό όρκο του νέου πρωθυπουργού, την 26η Ιανουαρίου:

Ο Αλέξης Τσίπρας έκανε το σωστό. Όχι απλώς το σωστό από τη σκοπιά κάποιου που δεν πιστεύει και που, συνεπώς, θα υποκρινόταν αν επικαλούνταν το Ευαγγέλιο. Έκανε το σωστό από κάθε πλευράς, δηλαδή κι απ' αυτήν που θα έπρεπε να είναι και στάση της ίδιας της Εκκλησίας.

Προ μηνών (26 Αυγ) σημείωνα εδώ ότι «η ίδια η διοικούσα εκκλησία πρέπει (έστω και τόσο καθυστερημένα) να ζητήσει τη κατάργηση του λεγόμενου θρησκευτικού όρκου (πρωτίστως για να είναι πιστή στον Κύριό της), αυτό δε που ονομάζουμε όρκο να είναι διαβεβαίωση – υπόσχεση».

Το θεολογικό σκεπτικό για την κατάργηση του θρησκευτικού όρκου έχει διατυπωθεί εδώ και πολλούς καιρούς. Αλλά, το αντιφατικό για την Εκκλησία (και οδυνηρό, για τα φιλότιμα μέλη της) είναι ότι διευθετήσεις στις οποίες η ίδια θα έπρεπε να προχωρήσει βάσει του «πιστεύω» της (και γι’ αυτό ακριβώς θα ήταν διευθετήσεις ριζοσπαστικές και σεβαστικές της ελευθερίας), γίνονται κάθε τόσο με κρατική πρωτοβουλία. Ο λόγος; Μια αμυντική διάθεση, ένας τρόμος ότι η διοικούσα εκκλησία θα χάσει κοινωνικο-πολιτικά προνόμιά της, τα οποία όμως στην πραγματικότητα αλλοιώνουν την ίδια! Παραθέτω από άρθρο μου, του 2009:

«Η Εκκλησία φέρει στα έγκατά της μια αντινομία: αποτελεί όραμα αλλιώτικης ζωής, όχι όμως μηχανισμό επιβολής του. Η ίδια η υπερβατικότητά της είναι αυτό που την καλεί να μαρτυρεί μέσα στην ιστορία ότι η αγάπη (όσο άβολη ή και ασύμφορη κι αν φαίνεται) είναι ο μόνος τρόπος υπάρξεως που έχει αληθώς μέλλον. 
Η αντιδιαστολή της από τον Καίσαρα βρίσκεται στην ίδια της την ταυτότητα. Ως εκ τούτου είναι αδιανόητη η άμεση ή έμμεση μετατροπή της σε κόμμα και η ερωτοτροπία με την άσκηση εξουσίας. Και γι' αυτό, φαινόμενα που χαρακτήρισαν τον νεοελληνικό βίο τον 20ό αιώνα, όπως η νομοθέτηση της ιερολογίας ως μοναδικού συστατικού τύπου του γάμου, η ποινικοποίηση της ετεροδοξίας, η απαίτηση να γνωμοδοτεί ο επίσκοπος για την λειτουργία ευκτηρίου οίκου ετεροδόξων, η πεποίθηση επισκόπων ότι εκπροσωπούν στο σύνολό του τον ελληνικό λαό κ.λπ. αποτελούν παραχαράξεις της εκκλησιαστικής ταυτότητας και κουτοπόνηρη νόσφιση κρατικής πολιτικής. Και δεν είναι διόλου τυχαίο ότι όσες νομοθετικές ρυθμίσεις εκ των ανωτέρω καταργήθηκαν (λ.χ. για τον γάμο και τους ευκτήριους οίκους), καταργήθηκαν με πρωτοβουλία της πολιτείας, ενώ οι εκκλησιαστικοί ηγέτες δυσανασχετούσαν για την απώλεια κεκτημένων (της κυριαρχίας της, δηλαδή, επί της κοινωνίας), αντί να ζητούν οι ίδιοι την κατάργηση, για λόγους πιστότητά τους στα εκκλησιαστικά κριτήρια (θα έπρεπε, λ.χ., η ίδιοι να είχαν εξ αρχής αξιώσει την νομοθέτηση του πολιτικού γάμου, για να μη σύρονται σε τέλεση μυστηρίου άνθρωποι άθεοι). Προσωπικά δεν γνωρίζω αν υπήρξε επίσημη διαφοροποίηση πάνω σ' αυτό. Θα ήταν ενδιαφέρον να διερευνηθεί ακριβώς ετούτο: αν η ίδια η διοικούσα εκκλησία έχει ποτέ ζητήσει κατάργηση προνομίων της τα οποία είναι ασύμβατα προς την ίδια της την ταυτότητα» [Θανάσης Ν. Παπαθανασίου, «Ποια θρησκεία και ποια πολιτική;», Σύναξη 110 (2009), σσ. 91-92].

Μια παρένθεση. Προσωπικά, το θολό σκηνικό του όρκου το έζησα στα τέλη του καλοκαιριού, όταν επρόκειτο να ορκιστούν οι νέες Δημοτικές αρχές. Η πλειονότητα των συντρόφων μου στην αριστερή δημοτική κίνηση «Στάση Βύρωνα», με την οποία είχα κατέβει, ορκίστηκε πολιτικά, εγώ θρησκευτικά. Μέσα στη συγκυρία της πόλης μας, η απόφασή μου αυτή ήταν μια δημόσια κατάθεση ότι δεν απεκδύομαι την ψυχή μου και ότι δεν αποδέχομαι την προσπάθεια συγκεκριμένων πολιτικών χώρων να εμφανίζονται ως μονοπωλητές της πίστης. Και ήταν απόφαση που οι συνοδοιπόροι της «Στάσης» δέχτηκαν με σεβασμό κι ελευθερία. Κλείνει η παρένθεση - προσώρας.

Διαφορετικό ζήτημα είναι οι θεσμικές σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας. Διαφωνώ εντελώς με δεξιούς που θεωρούν υποκριτικό το να παρίσταται άθεος πολιτικός σε εκκλησιαστική εκδήλωση, διαφωνώ εντελώς με αριστερούς που θεωρούν επιβεβλημένο να μην παρίσταται άθεος πολιτικός σε εκκλησιαστική εκδήλωση. Αμφότεροι αδυνατούν να κάνουν μια πολύ βασική διάκριση: Και η πίστη και η απιστία είναι (οφείλουν να είναι) προσωπική επιλογή και βίωμα. Αλλά το γεγονός της θρησκείας (είτε πιστεύεις είτε δεν πιστεύεις) βρίσκεται στον δημόσιο χώρο, στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Ο άθεος αιρετός που θα παραστεί σε εκκλησιαστική εκδήλωση, θα παραστεί (οφείλει να παραστεί) επειδή υπολήπτεται το κοινωνικό και τιμά τον λαό που την κάνει (και μιλώ αληθινά για τιμή – όχι για μάρκετιν και για υφαρπαγή ψηφαλακίων). Δεν θα κοινωνήσει, αλλά ούτε θα απουσιάσει.

Η ρήξη με τον γεροντοκορισμό των φανατικών και με τις ιδεοληψίες των αδιάβαστων, που ανθούν σε κάθε (μα, σε κάθε!) χώρο, είναι μια από τις ανατροπές που χρειαζόμαστε τρελά»

Μαρία  Καρρά

 

 

Νέα

Δωρεά της Αγιογράφου Μαριλένας Φωκά στο Λαογραφικό Μουσείο Καμιναράτων.

Δωρεά της αγιογράφου Μαριλένας Φωκά στο Λαογραφικό Μουσείο Καμιναράτων της Κεφαλονιάς.   Η  αγιογράφος-εικαστικός  Μαριλένα  Φωκά δώρισε μια σπάνια, εξαιρετικής απόδοσης  αγιογραφία της που απεικονίζει τον  Προφήτη Ηλία στο γνωστό για τα σημαντικά εκθέματα και την...
Διαβάστε περισσότερα

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΦΩΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΞΕΝΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΦΩΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΞΕΝΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ Η Αγιογράφος ,Μαριλένα Φωκά, ο Διοργανωτής-Εικαστικός, Chris Petridis και ο Ιστορικός και Θεωρητικός της Τέχνης, Λεόντιος Πετμεζάς Μια καινούργια συνεργασία της διακεκριμένης Αγιογράφου- εικαστικού Μαριλένας Φωκά με τους...
Διαβάστε περισσότερα

Η "ΓΥΜΝΗ ΕΚΦΡΑΣΗ" ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΦΩΚΑ ΣΤΗ ΒΙΛΛΑ ΚΩΣΤΑ

Η ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ ΣΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΡΥΘΡΑΙΑΣ Με ένα  εικαστικό έργο «Γυμνή Έκφραση» η γνωστή εικαστικός –Αγιογράφος Μαριλένα Φωκά , θα συμμετάσχει στο Πολιτιστικό κέντρο της Νέας Ερθραίας, Βίλλα Κώστα, Λουκή Ακρίτα 4,  στην έκθεση που διοργανώνει η ART WAY με θέμα...
Διαβάστε περισσότερα

LA SAINTE ANNE , Η ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ ΒΑΣΙΣΜΕΝΗ ΣΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΥ LEONARDO DA VINCI

H ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ ΚΑΙ Ο ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ Η ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ (La Sainte Anne ) ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ Το ποίημα του Κώστα Ευαγγελάτου η Αγία Άννα  (La Saint Anne ) αποτελεί  μια αριστουργηματική «ανάγνωση και ποιητική αποτύπωση » του πίνακα του Leonardo Da Vinci, «Η ...
Διαβάστε περισσότερα

ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ ΚΑΙ ΘΑΛΕΙΑ- ΒΑΡΒΑΡΑ ΤΡΑΝΤΑΛΙΔΟΥ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕιΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ

Η  Αγιογράφος Μαριλένα Φωκά ΄με την κόρη της Θάλεια-Βαρβάρα ΤρανταλίδουΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥΝέα ατομική έκθεση Αγιογραφίας της Μαριλένας Φωκά  στο Μουσείο Εθνικής Αντίστασης Ηλιούπολης.Από τις 16 ως τις 19 Ιουνίου 2016 θα διαρκέσει η νέα ατομική έκθεση Αγιογραφίας της Μαριλένας Φωκά με τίτλο ''EN...
Διαβάστε περισσότερα

ΠΑΣΧΑΛINΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΣΤΟ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

H soprano Δέσποινα Τσολάκη με την αγιογράφο Μαριλένα Φωκά και τον θεωρητικό -ιστορικό τέχνης Λεόντιο ΠετμεζάΜια πανδαισία ήχων και χρωμάτων απόλαυσε το κοινό το βράδυ της Μεγάλης Δευτέρας στο πολιτιστικό κέντρο Μελίνα Μερκούρη του δήμου Αθηναίων.στα πλαίσια της διοργάνωσης των Πασχαλινών εκδηλώσεων...
Διαβάστε περισσότερα

ΝΕΑ ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

Μια ακόμα έκθεση μέσα στην Εβδομάδα των Παθών για τη γνωστή  Αγιογράφο Μαριλένα Φωκά. Πιο συγκεκριμένα τη Μεγάλη Δευτέρα μια βραβευμένη Παναγία της , η Παναγία του Καζάν, εικόνα ρώσικης τεχνοτροπίας  που έχει εκτεθεί σε μουσεία, πολιτιστικά κέντρα και ατομικές της εκθέσεις θα φιλοξενηθεί...
Διαβάστε περισσότερα

ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ -ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

Η Παναγία η Γαλακτοτροφούσα της Μαριλένας Φωκά Οι δύο Παναγίες  της Μαριλένας, Φωκά , η Γαλακτοτροφούσα και του Καζάν θα εκτεθούν την Τετάρτη 20 Απριλίου από τον Δήμο Αργυρούπολης -Ελληνικού στο χώρο Μίκης Θεοδωράκης μαζί με 11Αγιογράφους. Η βραδιά θα ξεκινήσει στις 7.00 με συναυλία με...
Διαβάστε περισσότερα

H ROXY ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΦΩΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ LOVE THE STRAYS

Η Roxy της Μαριλένας  Φωκά από το χώρο των γυρισμάτων Μια πανέμορφη σκυλίτσα , τη Roxy , δημιούργησε η Αγιοράφος Μαριλένα Φωκά  που πριν την μεγάλη ατομική της έκθεση στο Μουσείο Εθνικής Αντίστασης  φιλοτέχνησε το γνωστό τετράποδο για της ανάγκες της πολυμορφικής έκθεσης LOVE THE...
Διαβάστε περισσότερα